ACLVB weigert misbruik van de tiende verjaardag van het faillissement van SABENA en respecteert het eigen rouwproces van de Sabéniens

04/11/2011 - 11u

Op 7 november is het 10 jaar geleden dat Sabena failliet verklaard werd. IEDEREEN HEEFT ER DE MOND VAN VOL, de Liberale Vakbond zal zwijgen. Voor Sabéniens staat die dramatische gebeurtenis nog steeds onuitwisbaar in het geheugen gegrift. Voor velen, ook voor de vakbonden, zou het een les in nederigheid moeten zijn . De Liberale Vakbond wil vooral dit laatste beklemtonen.

Achteraf gezien bleek het faillissement onnodig en toch heeft niets of niemand het een halt kunnen of willen toeroepen. Sterker nog. De vraag kan gesteld worden of er wel voldoende geluisterd werd naar de personeelsvertegenwoordigers, de leden van het grondpersoneel, het cabinepersoneel, de piloten, kortom naar de Sabéniens. Hebben diegenen die konden beslissen of toen invloed hadden (en nu nog hebben) wel  ten volle hun best gedaan om het personeel bij te staan, ze te steunen en te strijden tegen de teloorgang van Sabena?

Wij denken van niet. Wie toen de gerechtvaardigde acties van piloten veroordeelde en boycotte, heeft niet het recht om zich nu als de redder van de werknemers van de luchtvaartsector te profileren.

Vakbonden mogen niet dicteren. Vakbonden moeten luisteren naar werknemers en hun stem versterken. Vakbonden moeten onafhankelijk opkomen voor datgene wat juist is, ook al gaat dit in tegen gevestigde waarden of politieke overtuigingen.

Vandaag behoren de loon- en arbeidsvoorwaarden in de Belgische luchtvaart tot de slechtste in Europa en toch blijkt de ‘Belgische’ luchtvaart zich moeilijk of niet te herstellen. Stelt naast het uiterst professioneel personeel en hun vertegenwoordigers,  niemand zich dan vragen bij de juiste redenen van deze situatie?

De ‘vermeende‘ kostprijs van het luchtvaartpersoneel mag geen voorwendsel zijn om slecht management te maskeren.

Wie weet nog hoeveel precies een airhostess in de Belgische luchtvaart  bruto per maand verdient? Hoeveel CEO’s zijn er nodig om van Brussels Airlines een ‘rendabel’ bedrijf te maken en waarom zijn er zo veel? Zijn de Belgen en reizigers, nu Sabena als referentie weg is, er echt beter van geworden? 

Is iedereen ervan overtuigd dat reizen goedkoper is geworden? Veiliger? Comfortabeler? Sneller? Of krijgt men net nu nog minder waar voor zijn geld door vaker over te stappen en tijd te verliezen om op bestemming te geraken?

De luchthaven werd volledig geprivatiseerd. De behandeling van bagage werd in handen gegeven van twee bedrijven die elkaar dood beconcurreren. De maaltijden aan boord werden ook overgelaten aan de vrije markt, met een ondermaatse kwaliteit tot gevolg.

Meer sereniteit en luisterbereidheid zullen helpen om erger te voorkomen. Laten wij de Sabéniens herdenken en steunen in deze moeilijke tijden. De Sabéniens hebben er niets aan om gebruikt te worden. Iedereen moet lessen trekken uit de faling van het grote eigen gelijk.

Vakbonden moeten concreet streven naar degelijke tewerkstelling in een constructieve omgeving. Nu wordt  de werknemer al te vaak terechtgewezen terwijl het management de eigen fouten verdoezelt en op de koop toe bonussen opstrijkt.

Het failliet van Sabena!  Iedereen was en is er nog steeds de dupe van, vooral het personeel.

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart