Naar jaarlijkse gewoonte heeft de Sociaal Economische Raad van Vlaanderen (SERV) ook deze keer weer een evaluatierapport opgemaakt voor de begroting van het komende jaar. Via dit evaluatierapport geven de sociale partners, waaronder de ACLVB, hun visie op de begroting voor 2012.
Vlaamse begroting vandaag
Op het eerste zicht werd de begroting voor 2012 met de nodige voorzichtigheid opgesteld. Een verslechterende economische situatie gooide wel roet in het eten. Op basis van de nieuwe economische vooruitzichten is de huidige begroting niet langer realistisch. Een begrotingscontrole dringt zich dus op. De Vlaamse sociale partners dringen dan ook aan op het grondig voorbereiden van deze begrotingscontrole zodat de gecorrigeerde begroting weer een realistisch beeld geeft.
Vlaamse begroting in de toekomst
De Vlaamse sociale partners concluderen verder in het evaluatierapport dat de Vlaamse regering te weinig rekening houdt met de toekomstige uitdagingen die voor de deur staan. Onder deze toekomstige uitdagingen worden onder andere verstaan: de zesde staatshervorming, de vergrijzing en het terugdringen van het Belgische begrotingstekort, enz. De sociale partners vragen al langer naar het voeren van een structureel begrotingsbeleid zodat men zich beter kan wapenen tegen deze toekomstige uitdagingen. Tot nu toe blijft de Vlaamse Regering echter vasthouden aan een begroting in evenwicht.
De SERV pleit al sinds vorig jaar om af te stappen van het begrotingsevenwicht en te gaan voor een structureel begrotingsbeleid. Een structureel begrotingsbeleid heeft als voordeel dat het meer zekerheid en minder schommelingen biedt. Er is ook een meer gelijkmatige spreiding van de inspanningen. Men legt reserves aan als het economisch goed gaat. Deze reserves kunnen dan aangewend worden als het economisch minder goed gaat. Op die manier worden besparingen op de momenten wanneer het economisch minder is voor een stuk vermeden en krijgt men meer continuïteit in de beleidsvoering.
Je kan het goed vergelijken met een gewone gezinssituatie. Het is niet echt een goed idee om als gezin jaarlijks alles van inkomsten uit te geven. In de goede jaren gaan we wat proberen te sparen. Op die manier kunnen we toekomstige kosten (grote aankopen, studies van de kinderen,…) beter opvangen. Als sociale partner vragen wij om deze logica ook toe te passen op de Vlaamse begroting.
Wat met de hypothecaire aftrek vanaf 2014?
Dat de zesde staatshervorming op termijn gevolgen zal hebben voor de Vlaamse begroting is al langer duidelijk. Stilletjes aan beginnen de concrete gevolgen zichtbaar te worden. De fiscale aftrek voor woonleningen is daar een voorbeeld van. Door de bevoegdheidsoverdrachten tussen het Federale niveau en Vlaanderen, wordt Vlaanderen vanaf 2014 verantwoordelijk voor het eigen woonbeleid.
Tot op heden heeft Vlaanderen nog geen alternatief systeem ontwikkeld dat de bestaande hypothecaire aftrek kan vervangen. In tegenstelling tot eerdere berichten blijkt de bevoegdheidsoverdracht ook gevolgen te hebben voor de bestaande hypothecaire kredieten. Vlaanderen zal dus een alternatief systeem moeten ontwikkelen voor zowel bestaande kredieten als nieuwe kredieten vanaf 2014. Minister van financiën, Philippe Muyters, zegt dat er een alternatief systeem ontwikkeld zal worden op Vlaams niveau, maar dat men voorlopig nog niet begonnen is met de uitwerking van een eigen systeem. We volgen het alvast van dichtbij voor u op