De werkzaamheden binnen de Indexcommissie hebben geleid tot een unaniem advies rond de grote indexhervorming. Dit advies van de sociale partners aan de minister vormt de basis om het nieuw indexcijfer vanaf januari 2014 te berekenen. De laatste grote hervorming dateerde van 2006. Deze hervorming betreft de consumptieprijsindex. Een correcte prijsmeting is het doel.
Voor de ACLVB heeft dit dossier dan ook in essentie niets te maken met concurrentievermogen. Concurrentievermogen is voor ons een strategie op lange termijn en vertaalt zich in investeringen, O&O, vorming, innovatie, export naar nieuwe en dynamische markten,… Kortom beter zijn dan de rest en vooral blijven!
Voor de ACLVB moet het indexcijfer der consumptieprijzen in de eerste plaats op een zo correct mogelijke manier de inflatie meten en weergeven. Vanuit deze optiek zijn we dan ook gestart aan de werkzaamheden binnen de Indexcommissie. Het werk binnen de indexcommissie is echter nooit af, verbeteringen zijn altijd mogelijk. De rusthuizen vormen voor de Liberale Vakbond dan ook een eerstvolgend werkpunt.
De grootste verandering binnen de hervorming is dat we nu regelmatiger aanpassingen kunnen doen, als dit noodzakelijk zou blijken. Zowel aan de productenkorf als aan de methodologieën. Dit door het overschakelen op een kettingindex. De ACLVB zal daarom nóg actiever en alerter blijven meewerken aan de frequentere hervormingen van het indexcijfer. Ons doel blijft steeds een correcte weergave van de evolutie van de levensduurte van de gezinnen.
Een aantal methodologieën werden herzien. De belangrijkste vormen deze voor de private huur en de telecom. Voor de private huur vormt vooral de non-respons op de huurenquête een probleem voor het berekenen van een representatief indexcijfer. De nieuwe methodologie perkt de vertekening die hieraan te wijten is voor een deel in. De ACLVB blijft waakzaam om deze groep zo representatief mogelijk te houden. We blijven oproepen om deel te nemen aan de enquêtes rond huurprijzen, want de index dat zijn de consumenten zelf!
Voor de telecom wordt rekening gehouden met andere operatoren en hun relevante marktaandelen, alsook met de verschillende meest voorkomende verbruikersprofielen. Deze aanpassing geeft de realiteit beter weer.
Belangrijk binnen het advies is ook het behoud van de gezinsbudgetenquête als primaire bron bij de opmaak van het gewichtenschema. De overschakeling op de Nationale Rekeningen als primaire bron is besproken, maar werd niet weerhouden. De Indexcommissie is van oordeel dat ze nog niet over alle noodzakelijke elementen beschikt om een overschakeling te verantwoorden, opnieuw in functie van een zo correct mogelijk berekend indexcijfer.