Coronacrisis: lees hier hoe we je verder helpen.

Op deze pagina:

    Mijn werkgever doet beroep op tijdelijke werkloosheid omwille van de coronamaatregelen, wat moet ik doen?

    Vul een aanvraagformulier tijdelijke werkloosheid in
     

    Vul hier het formulier online in en klik op verzenden

     

    Dit zorgt voor een snellere verwerking en geniet onze voorkeur!

    Geef je voorkeur aan een pdf-document? Je kan dat hier downloaden.

    Frontaliers français: n'oubliez pas d'envoyer le formulaire 276 à nos secrétariats.

    Meer info over de vereenvoudigde procedure.


    Ik ben nog geen lid

    Je kan je hier online aansluiten.
     

    Ik ben reeds lid

    Vooreerst een algemene informatie over verschillende situaties waarin jij je kan bevinden:

    • Ik ben tewerkgesteld met een arbeidsovereenkomst voor arbeider of bediende
      ⇒ ik kan tijdelijke werkloosheid aanvragen
    • Ik ben tewerkgesteld als ‘contractuele’ arbeider of bediende bij een overheidsinstelling
      (zoals ministerie, gemeente e. a...)
      ⇒ ik kan tijdelijke werkloosheid aanvragen
    • Ik ben tewerkgesteld met een interimcontract, arbeider of bediende:
      ⇒ ik kan tijdelijke werkloosheid aanvragen voor de resterende periode van dit interimcontract, nadien - als ik volledig werkloos word - moet ik mij binnen de 8 kalenderdagen inschrijven als werkzoekende (bij VDAB, Actiris, Forem of ADG) om een uitkeringsaanvraag als volledige werkloze te kunnen aanvragen.
    • Ik ben tewerkgesteld met een interimcontract, arbeider of bediende en de duur van mijn contract is verlopen.
      ⇒ Als ik dan volledig werkloos word, moet ik mij binnen de 8 kalenderdagen inschrijven als werkzoekende (bij VDAB, Actiris, Forem of ADG) om een uitkeringsaanvraag als volledig werkloze te kunnen aanvragen.
       

    Ik kan tijdelijke werkloosheid aanvragen

    Hierbij toch even verduidelijken dat ten gevolge van het coronavirus Covid-19 een vereenvoudigde procedure wordt gehanteerd. Er zijn enkel in deze situatie, voor de periode van 1 februari tot en met 30 juni, een aantal crisismaatregelen afgesproken met de RVA om jouw dossier vlotter te kunnen indienen en tot uitbetaling te kunnen overgaan.

    Waaruit bestaat de vereenvoudiging:

    • Je zal geen C3.2 controlekaart krijgen van je werkgever. Je moet dus ook geen document meer bijhouden om op het einde van de maand in te dienen om je tijdelijke werkloosheidsuitkering uitbetaald te krijgen;
    • Er zal een vereenvoudigde aanvraag gebeuren door onze diensten aan de RVA met jouw basisgegevens
    • De werkgever zal van zijn kant de nodige elektronische documenten tijdig moeten doorsturen aan de RVA opdat je jouw tijdelijke werkloosheidsuitkering kan ontvangen.
    • Ben je artiest of medewerker van een evenement dat normaal gezien plaatsvond tussen 14 maart 2020 en met 31 augustus 2020 en werd afgelast door de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad? Ook dan kom je eventueel in aanmerking voor een uitkering tijdelijke werkloosheid. Ga na of je voldoet aan de voorwaarden en vul het aanvraagformulier in.
       

    Hoe werken we concreet? 

    Hoe ontvang je je uitkeringen tijdelijke werkloosheid?

    De werkgever staat in voor de elektronische aangifte van de tijdelijke werkloosheid bij de RVA. Op basis van deze aangifte kunnen wij als uitbetalingsinstelling, overgaan tot uitbetaling van uw uitkering. Informeer tijdig bij je werkgever of hij deze stappen ondernomen heeft.
     

    Meer informatie?

    Ik moet een dossier aanvragen als volledige werkloze

    Gelet op de algemene crisismaatregelen vragen wij je, in dit geval, om contact op te nemen, met onze medewerkers van je plaatselijk kantoor.

    Je kan hier reeds je naam, telefoonnummer, INSZ, rekeningnummer, kopie-identiteitskaart (voor- en achterkant) of een kopie van je verblijfsvergunning en/of arbeidskaart overmaken aan je plaatselijk kantoor. Dit kan je per mail of per post overmaken. Zo zijn alle basisgegevens al voorhanden en kunnen onze medewerkers je ten allen tijde contacteren om je dossier te vervolledigen.
     

    Meer info of vragen?

    Wil je meer info of heb je nog vragen, neem dan zeker contact op met je plaatselijk kantoor. Onze medewerkers doen al het mogelijke om je verder te helpen. De gegevens van onze plaatselijke kantoren kan je hier vinden.
     

    Ben je volledig werkloos geworden?

    Vragen over Corona?

    Andere vragen?

    1. Kijk eerst even of je het antwoord op je vraag terugvindt via www.aclvb.be
    2. Via de link https://www.aclvb.be/nl/secretariaten/provincies vind je alle telefoonnummers en e-mailadressen van onze kantoren.
    3. Ben je volledig werkloos? Dan kan je je controlekaart ook elektronisch invullen.
      De digitale stempelkaart of eC3 werkt veilig, eenvoudig en snel.
      Klik hier: https://www.aclvb.be/nl/elektronische-controlekaart
    4. Stand van zaken van mijn werkloosheidsdossier en hoe zit het met mijn uitbetalingen? Klik hier https://www.aclvb.be/nl/mijn-werkloosheidsdossier 
    5. Documenten? Deponeer in brievenbus van je secretariaat

     

    Ook in deze moeilijke periode verzekert de ACLVB je van een kwalitatieve dienstverlening.

    Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
    Of zoek uw secretariaat via de kaart