“De plannen” voor Carrefour België : derde OR

23/02/2018 - 09u

TRANSFORMATIEPLAN: consultatie- en informatiefase

Gisteren vond opnieuw een vergadering plaats rond het transformatieplan van Carrefour. Merk op dat we in de consultatie- en informatiefase zitten: dit betekent dat we praten en info krijgen over wat Carrefour op tafel wil leggen rond de winkels zelf. Dit betekent dat we nog niet aan het onderhandelen zijn.

BELANGRIJKE ITEMS

We zetten je de belangrijkste (nieuwe) punten op een rij, op basis van de door de ACLVB en andere bonden gestelde vragen :

  • Genk en Belle-Ile kunnen niet verhuisd worden naar een andere locatie. Er komt voorlopig sowieso geen nieuwe market in Genk.

  • Voor de specifieke situatie van Brugge Sint-Kruis, Turnhout, Genk, Belle-Ile, Haine-St.-Pierre en Westerlo komt er een bespreking tussen vakbonden en directie op het einde van deze maand/begin volgende maand.

  • De Self Check-out zal bestaan uit een gedeelte voor karren en een ander voor mandjes. De klant zal zelf scannen en afrekenen; er zal enkel nog elektronisch betaald kunnen worden; de kassierster zal helpen met de klant en het gebeuren in het oog houden. Het aantal kassa’s zal dus dalen, maar over het aantal kassiersters per winkel (dat uiteraard een ander getal is), heeft men nog geen gegevens.

  • De chef-kassiersters zouden in de nieuwe structuur functioneel verantwoordelijk zijn voor de kassalijn, de koffer, de administratieve taken en het onthaal. Afhankelijk van de winkel zouden zij met 5 à 7 zijn.

  • Carrefour wil de e-commerce verder ontwikkelen; meer afhaalpunten creëren, maar de fysieke winkel moet blijven bestaan: beide systemen moeten elkaar helpen. De gsm zal deel uitmaken van het hele winkelgebeuren, zowel voor de klant als voor de medewerker.

  • De externe digitale agentschappen voor IT zijn er omdat zij taken doen die binnen Carrefour niet gedaan kunnen worden; de vermindering in personeel komt er door de automatisering van bepaalde taken. Er zullen echter geen mensen uit de digitale ploeg naar Frankrijk worden getransfereerd.

  • De meeste bestellingen via de webshop zullen thuis worden geleverd; de pakketten in de winkels zullen gebeuren via het nieuwe service centre.

  • Er zal meer flexibiliteit worden gevraagd (polyacitiveit), waarbij het personeel ongeveer 70% van zijn taak zal doen, maar voor de rest zal ingeschakeld worden waar dit nodig is. In ruil zullen de contracten verhoogd worden en zouden er ook meer contracten van onbepaalde duur komen.

  • De mensen die nu in SWT-opzeg zitten (ex-brugpensioen) zijn niét meegeteld in de cijfers van de eventuele vertrekkers. Ook is het zo dat heel wat winkels op vandaag onder het normale aantal medewerkers zit: dit zou zijn meegenomen in de getallen, vandaar dat er soms verschillen per winkel zijn.

  • Er zijn geen externe aanwervingen meer voor functies van assistenten en/of managers.

  • De aanwerving van mensen van Sodexo (Toren) was reeds lang overeengekomen vóór het plan.

  • De afdeling cultuur komt onder de Non-Food.

  • Bevestiging dat er geen “winkel-in-de-winkel” komt voor bijvoorbeeld elektronica: ze zullen op groepsniveau betere aankopen doen via hun partners, maar het gamma wordt door Carrefour zelf verkocht; wel komen er standjes in de winkels, rond producten die zij zelf niet aanbieden.

  • De sponsoring van de Rode Duivels betaalt zichzelf meer dan terug: Panini-albums en merchandising alleen al, betalen het bedrag terug.

  • De huidige managers zouden worden omgevormd tot de nieuwe structuur binnen de winkels.

  • Uurroosters zouden voor de lopende week + 5 weken kunnen opgemaakt worden. De werklast zal echter zwaarder worden in de voormiddag dan in de namiddag (70%/30%).

  • De polyactieve ploegen zullen worden opgenomen in de polyactieve teams: deze ploegen houden dus op te bestaan.

  • Carrefour zou willen openen om 8 uur ’s ochtends.

  • De dienst na verkoop zou zich in het service center bevinden, binnen de non-food ruimte. EPCS en Fimaser-ploegen zouden moeten instaan voor het klantencontact en dagelijks beheer van de dienst na verkoop. Onthaal zou zich dan met de klanten moeten bezig houden met kwesties als informatie, vragen, terugbetalingen,…

  • Een herstructurering voor de Markets is niet aan de orde.

  • Langdurige zieken hebben de brief rond de aangekondigde plannen niet gekregen, zogenaamd om hen niet ongerust te maken…

En ten slotte: Carrefour zou graag de nieuwe medewerkers onder de voorwaarden van het PC 202 willen laten werken. Dat willen wij uiteraard niet. Wees gerust: het is niet aan een onderneming om dit zelf te beslissen. Een vermindering van loon voor nieuwe bedienden, met als bijkomend gevolg dat de collega’s van Cora, Hema,…ook in de problemen zouden komen: daar stappen we niet in mee.

Wat dit betreft vind je hier meer informatie. Een pamflet in gemeenschappelijk vakbondsfront vind je hier.

Er waren uiteraard nog heel wat andere gestelde vragen. Voor meer informatie over deze punten kan je altijd bij de ACLVB-vertegenwoordigers terecht. Niemand in de winkel? Contacteer ons; indien nodig kan één van onze collega’s eens tot bij jou geraken.

Je kan steeds terecht bij je lokale ACLVB-mandataris of in onze zones: je vindt altijd een ACLVB-secretariaat bij jou in de buurt op http://www.aclvb.be/nl/secretariaten/provincies.

De ACLVB-ploeg van Carrefour

Nog vragen ?

Nog vragen?

Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.

Download

Download

Download de flash

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart