Erkenning voor de werknemers in de voedingswinkels
In de nacht van vrijdag op zaterdag, net toen strengere maatregelen werden aangekondigd, zijn de onderhandelingen voor de voedingswinkels mislukt. Het gaat om twee paritaire comités, PC 202 en PC 312.
Naast een verstrenging en een verduidelijking van de veiligheids- en sanitaire maatregelen in de winkels (alleen winkelen, verplichte caddie, schoonmaken van de lokalen, desinfectie, klantenstroom, extra personeel, ...) werd er onderhandeld over een bonus van vijfhonderd euro, die in de onderneming kan worden geoptimaliseerd. Dit als financiële compensatie, met name voor de inspanningen van de werknemers tijdens de tweede golf van Covid en in het kader van de periodes van hoge aankopen op het einde van het jaar.
Het was een noodzakelijke stap voor erkenning van het werk van de tienduizenden werknemers in de voedingswinkels tijdens de 8 maanden in de Covid-crisis! Noodzakelijk maar niet voldoende!
Vanwaar deze mislukking?
Een sectorale overeenkomst is een solidariteitsovereenkomst waarbij elke werknemer, ongeacht het bedrijf, hetzelfde krijgt. Dit is wat we wilden met betrekking tot financiële compensatie en gezondheidsmaatregelen.
Aan de andere kant wilden we, afhankelijk van de bedrijven, die vaak sterk verschillen in met name de arbeidsorganisatie, de mogelijkheid laten om, indien nodig in het bedrijf, te onderhandelen over verdere "welzijns"-maatregelen.
Inderdaad, wie kan vandaag zeggen hoe het morgen zal zijn? Wat zal het gedrag van de klanten zijn, wat zullen de nieuwe hypothetische overheidsmaatregelen zijn?
Comeos antwoordt: een absolute sociale vredesclausule: geen eisen mogelijk tot eind juni 2021.
Een "zwemmen of verzuipen" gevoel! 500 € om alles te aanvaarden van november 2020 tot juni 2021.... Dit is de prijs voor de moed van de werknemers in de handel!
Een vieze smaak in de mond: de bedrijven zullen opnieuw recordcijfers neerzetten, ze beginnen zich al op te maken voor de feestdagen. De klant zal verwend worden en de werknemers zullen als vliegen blijven vallen onder de druk van werk en ziekte ... zoek de fout ... ze zeggen tegen de werknemers ... werk en zwijg!
Werknemers in de handel verdienen respect. Al maanden lang dienen ze trouw de klanten die helaas te vaak ondankbaar en agressief zijn.... zonder de erkenning van hun werkgever vallen ze neer van uitputting....
STOP! Werknemers hebben RECHTEN, het is tijd om dit te realiseren in bedrijven.
Een bijkomende slechte smaak in de mond .... er ligt niets op tafel voor de werknemers in de niet-essentiële winkels. We zullen niet nalaten hun eisen in de komende dagen en weken nog luider te laten klinken (geen inkomensverlies -salaris en eindejaarspremie- als gevolg van de door verplichte sluitingen en de tijdelijke werkloosheid).