De regelgeving rond werkloosheid is een ondoorzichtige wirwar van regels, uitzonderingen en mogelijkheden. Opdat je door het bos de bomen nog zou zien, werden een aantal infobladen rond verschillende aspecten opgesteld. In klare en duidelijke taal leggen ze je uit waarop je moet letten. Deze kan u hier bekijken.
Inschakelingsuitkeringen
Op deze pagina:
Wat is een inschakelingsuitkering?
Het is niet iedereen gegeven om bij de eerste sollicitaties al meteen een leuke job te vinden. Het kan best zijn dat je na een aantal maanden nog steeds niet aan de slag kan. Er is echter geen reden tot wanhopen, je bent zeker niet de enige.
Het stelsel van inschakelingsuitkeringen is in het leven geroepen voor jonge werklozen die niet onmiddellijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. Het gaat hier om een uitkering die de jonge (pas afgestudeerde) werkloze een hart onder de riem steekt en hem aanzet een gepaste job te zoeken.
Meer info?
FreeZbe is de jongerenwerking van de Liberale Vakbond.
Wat kan FreeZbe voor jou doen? We willen jou, als jongere, een stem geven, maar bovenal ook wegwijs maken op de arbeidsmarkt is onze missie.
Welke stappen moet je doorlopen voor een inschakelingsuitkering?
STAP 1 : Schrijf je in als werkzoekende
Zodra je studies beëindigd zijn of je leertijd is afgelopen, moet je je inschrijven als werkzoekende bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling die voor jouw woonplaats bevoegd is. Dat is de VDAB (indien je in Vlaanderen woont), Actiris (als je in Brussel woont) of Forem (als je in Wallonië woont). Dit kan je ook online doen (www.vdab.be – www.actitris.be – www.leforem.be).
Je snel inschrijven als werkzoekende is belangrijk: hoe sneller je namelijk ingeschreven bent, hoe sneller je aanspraak kan maken op een inschakelings- of werkloosheidsuitkering. Bovendien is de inschrijving verplicht om een beroepsopleiding te volgen, een opleidingsuitkering te ontvangen, in een bijzonder statuut tewerkgesteld te kunnen worden.
Nadat je bent ingeschreven, krijg je hiervan een bewijs (A23) met de vermelding van de aanvang van jouw beroepsinschakelingstijd. Bewaar dit goed want in het geval je een inschakelingsuitkering aanvraagt, moet dit bewijs van inschrijving via je ACLVB-secretariaat aan de RVA bezorgd worden.
Let op
Je moet gedurende de beroepsinschakelingstijd steeds ingeschreven blijven als werkzoekende opdat je beroepsinschakelingstijd zou verder blijven doorlopen. Controleer dus na een tewerkstelling, een oproep door de VDAB, Forem of Actiris, ziekte, ... steeds of je nog ingeschreven bent.
Zo niet, dan moet je je zo snel mogelijk opnieuw inschrijven. De periodes waarin je niet ingeschreven bent geweest (met uitzondering van periodes van tewerkstelling, zwangerschapsrust,…) verlengen de beroepsinschakelingstijd met het aantal dagen dat je niet ingeschreven was.
STAP 2 : Bereken de einddatum van je beroepsinschakelingstijd
De ingangsdatum van je beroepsinschakelingstijd verschilt naargelang het tijdstip van je inschrijving als werkzoekende. Hou er rekening mee dat je beroepsinschakelingstijd ten vroegste begint te lopen vanaf 1 augustus (ook indien je al in juli bent ingeschreven als werkzoekende), behalve als je je studies hebt stopgezet tijdens het schooljaar.
Schrijf je je laattijdig in dan gaat je beroepsinschakelingstijd pas in vanaf de dag van je inschrijving.
De duur van de beroepsinschakelingstijd bedraagt 310 dagen (gerekend in de 6-dagen week).
Via de website van de RVA kan je op een eenvoudige manier het einde van je beroepsinschakelingstijd berekenen.
STAP 3 : C109/36-attest of kopie van diploma
Als je na de beroepsinschakelingstijd nog geen werk hebt gevonden, moet je volgend document bezorgen aan je ACLVB-secretariaat:
- Ofwel het formulier C109/36-attest, ingevuld door de instelling voor secundair onderwijs of door de vormingsinstelling
- Ofwel een kopie van jouw Belgische bachelor- of masterdiploma
- Ofwel het formulier C109/36-bijlage omdat je niet onder één van de voormelde situaties valt
Nadien krijg je dan een controlekaart die je invult en de hele maand bijhoudt.
Je kan de formulieren ook vragen aan je plaatselijk ACLVB-secretariaat.
STAP 4 : Bevestig je inschrijving als werkzoekende
Van zodra de beroepsinschakelingstijd afgelopen is, moet je je opnieuw als werkzoekende inschrijven bij de VDAB, Forem of Actiris.
- vul zelf deel I van het formulier C109/36-aanvraag in
-
laat deel II van datzelfde formulier invullen door de VDAB, Forem of Actiris
STAP 5 : Vraag uitkeringen aan via je ACLVB-secretariaat
Spring daarna binnen bij je plaatselijk ACLVB-secretariaat om je werkloosheidsdossier samen te stellen en een aanvraag voor een inschakelingsuitkering in te dienen bij de RVA.
Wat breng je mee?
Om je werkloosheidsdossier naar behoren te kunnen samenstellen, moeten we over een aantal gegevens beschikken. Breng daarom volgende zaken zeker mee:
- je identiteitskaart
- het inschrijvingsbewijs (A23), dat je bij de start van je beroepsinschakelingstijd ontving
- alle formulieren C4-werkloosheidsbewijs indien je na je studies hebt gewerkt als loontrekkende
- het rekeningnummer waarop je inschakelingsuitkeringen moeten worden gestort
-
de geboortedatum van alle personen waarmee je samenwoont
STAP 6 : Bezorg ons maandelijks je controlekaart en wij betalen je inschakelingsuitkering
Je plaatselijk ACLVB-secretariaat bezorgt je je eerste controlekaart. Die controlekaart moet je ons op het eind van de maand terugbezorgen, samen met het bewijs van de hernieuwing van je inschrijving als werkzoekende op het einde van je beroepsinschakelingstijd.
Zolang je werkloos bent, bezorg je ons maandelijks een controlekaart. Vergeet niet het juiste vakje op de controlekaart zwart te kleuren vooraleer je begint te werken. Ook als je ziek bent, vakantie neemt of voor een bepaalde dag een loon ontvangt, moet je dat aanduiden op je controlekaart. Je moet je controlekaart steeds bij je hebben, tot de laatste dag van de maand. Verlies je je controlekaart, neem dan onmiddellijk contact op met je ACLVB-secretariaat.
Zodra je ACLVB-secretariaat je controlekaart ontvangen heeft, zal het je de inschakelingsuitkering betalen.
Het bedrag van de inschakelingsuitkering is afhankelijk van je gezinssituatie en je leeftijd. Hier vind je een overzicht van de bedragen.
STAP 7 : De zoektocht naar een job
Om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering, moet je onvrijwillig werkloos en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Je mag geen passend werk weigeren, noch een opleiding die je wordt voorgesteld. Je moet actief meewerken aan acties die de VDAB, Forem of Actiris je voorstelt en zelf grondig zoeken naar een job.
De gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling zal via een controleprocedure nagaan of je voldoende inspanningen levert om werk te vinden. Blijken die inspanningen onvoldoende, dan kan je vrij snel je uitkering verliezen. Bewaar dus zorgvuldig alle bewijzen die aantonen dat je actief op zoek bent naar werk : sollicitatiebrieven, antwoorden van werkgevers, inschrijvingen voor een opleiding, inschrijving bij uitzendkantoren, ...
Voor hulp bij je zoektocht naar een baan kan je in Vlaanderen een beroep doen op je bijblijfconsulent van de ACLVB bij jou in de buurt. Vraag informatie daarover in je plaatselijk ACLVB-secretariaat of surf naar de website van de ACLVB-bijblijfconsulenten.
Vraag je inschakelingsuitkeringen nu aan via ACLVB!
Spring binnen bij je plaatselijk ACLVB-secretariaat om je werkloosheidsdossier samen te stellen en een aanvraag voor een inschakelingsuitkering in te dienen bij de RVA.
Hoeveel bedraagt de inschakelingsuitkering?
Bedragen geldig op 1/3/2022.
Samenwonende met gezinslast
€ 56,49/dag
Alleenwonende
- vanaf 21 jaar : € 42,07/dag
- 18 t.e.m. 20 jaar : € 24,52/dag
- minder dan 18 jaar : € 15,60/dag
Samenwonende (gewoon)
- 18 jaar en meer : € 20,60/dag
- minder dan 18 jaar : € 12,91/dag
Samenwonende (bevoorrecht) (*)
- 18 jaar en meer : € 23,14/dag
- minder dan 18 jaar : € 14,41/dag
(*) Zo beide partners enkel over vervangingsinkomens beschikken.
Veelgestelde vragen
-
Wanneer heb ik recht op een werkloosheidsuitkering?
-
Wat kan de uitbetalingsinstelling van de ACLVB voor mij betekenen?
De uitbetalingsinstelling van de ACLVB zal je wegwijs maken in de wirwar van paperassen en verplichtingen. We verschaffen je de nodige inlichtingen en verstrekken de nodige documenten. We helpen je bij het invullen van formulieren en dienen jouw dossier in bij de RVA. Voorts zijn wij tussenpersoon tussen jou en de RVA bij alle aangiften van wijzigingen, bv. veranderingen in de familiale toestand. We lichten je in over de rechten en plichten die je als werkloze hebt.
Om vertraging in de afwerking van jouw dossier te voorkomen, volgen wij het voortdurend op. Bovendien waken wij erover dat de RVA jouw rechten als werkloze eerbiedigt : jouw ACLVB-uitbetalingsinstelling onderzoekt deze rekening houdend met jouw persoonlijke situatie. Rijzen er problemen met de RVA dan kan je ook bij haar terecht.
Verder is het ook de ACLVB-uitbetalingsinstelling (en niet de RVA) die belast is met de maandelijkse betaling van de werkloosheids- of wachtuitkeringen. Zij berekent het juiste bedrag van je uitkeringen op basis van de geldende wetgeving. Bij de ACLVB-werklozenkas gebeuren de betalingen stipt op tijd.
-
Mijn werkloosheidsdossier, wat is dit?
Dit is een toepassing waarmee je de stand van zaken van jouw werkloosheidsdossier of informatie over de uitbetaling van jouw werkloosheidsuitkeringen kan raadplegen.
Je vindt er jouw persoonlijke gegevens, gegevens over de ACLVB-werklozenkas, jouw uitbetalingen en jouw uitkeringsaanvragen.
Om je te identificeren en deze informatie te kunnen raadplegen moet je beschikken over een kaartlezer en een elektronische identiteitskaart.
Ga naar Mijn werkloosheidsdossier
Je beschikt niet over een kaartlezer en wenst toch info over jouw werkloosheidsdossier ? Bel dan het gratis nummer 0800/16001. Je krijgt er info over de datum van betaling en de maand die betaald is. Het bedrag wordt niet doorgegeven.
-
Hoe moet ik mijn controlekaart indienen?
Je controlekaart moet je telkens op het einde van de maand bezorgen aan jouw plaatselijke ACLVB-secretariaat via de post of aan het loket, waar je ook terecht kan voor nieuwe controlekaarten. Zolang je werkloos bent, bezorg je ons maandelijks een controlekaart. Vergeet niet het juiste vakje op de controlekaart zwart te kleuren vooraleer je begint te werken. Ook als je ziek bent, vakantie neemt of voor een bepaalde dag een loon ontvangt, moet je dat aanduiden op je controlekaart. Je moet je controlekaart steeds bij je hebben, tot de laatste dag van de maand. Verlies je je controlekaart, neem dan onmiddellijk contact op met je ACLVB-secretariaat.
Je kan er ook voor kiezen om je controlekaart elektronisch te beheren. Dit is eenvoudig en bovendien bespaar je kosten op postzegels of verplaatsingen. Voor meer info, lees hier verder.
-
Hoe dien ik mij in te schrijven als werkzoekende?
Wanneer je studies of leertijd beëindigd zijn, moet je je inschrijven als werkzoekende bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling die voor jouw woonplaats bevoegd is. Dat is de VDAB (indien je in Vlaanderen woont) of Actiris (als je in Brussel woont). Dit kan je ook on-line doen (www.vdab.be – www.actitris.be).
Nadat je bent ingeschreven, krijg je hiervan een bewijs (A23) met de vermelding van de aanvang van jouw beroepsinschakelingstijd. Bewaar dit goed want in het geval je inschakelingsuitkeringen aanvraagt moet dit bewijs van inschrijving via je ACLVB-secretariaat aan de RVA bezorgd worden.