Privé-ziekenhuizen : eenmalig budget voor de financiering van bijkomende arbeidsplaatsen!

27/02/2023 - 12u

Financiering van bijkomende arbeidsplaatsen ter ondersteuning van het zorgpersoneel!

De federale regering stelt via het Sociaal Fonds Maribel een eenmalig budget ter beschikking voor de financiering van bijkomende arbeidsplaatsen ter ondersteuning van het zorgpersoneel. Het beheerscomité van het Sociaal Fonds Maribel - Kamer Ziekenhuizen heeft beslist om het beschikbare budget te verdelen op dezelfde basis als het RIZIV (= aantal VTE's). De exacte verdeling zal worden bepaald nadat elke instelling van de sector haar bereidheid om dit budget te gebruiken heeft bevestigd.

Waaraan moet dit budget worden besteed?

Dit budget kan alleen worden besteed aan extra werkgelegenheid die bijdraagt aan het vrijmaken van meer tijd voor zorg door het te besteden in de volgende volgorde van prioriteiten:

  1. Verhoging van de werktijd van deeltijdse werknemers
  2. Nieuwe aanstellingen (vast of voor bepaalde tijd) en/of vervangingscontract omgezet in een vast contract
  3. Contracten voor studenten en/of gepensioneerden
  4. interimcontracten

Deze bijkomende tewerkstelling kan ten vroegste ingaan vanaf de datum van deze omzendbrief.
Als uw instelling echter al een raadpleging over dit budget heeft georganiseerd (die eerder door de minister aan de instellingen is meegedeeld), kunnen contracten die ten vroegste op 1 januari 2023 ingaan, worden aanvaard, op de uitdrukkelijke voorwaarde dat er bewijs van overleg is tussen de werkgever en werknemersvertegenwoordigers.

Er is een rol voor de afgevaardigde weggelegd! Overlegprocedure :

De overlegprocedure is van toepassing. Dit betekent dat de uitgaven van dit budget vooraf besproken en goedgekeurd moeten worden in de overlegorganen aan de hand van de omzendbrief. Bovendien moet het aanvraagformulier ondertekend worden door de secretaris van de ondernemingsraad van uw instelling.

LET OP: Het gebruik van dit budget voor deze binnen uw instelling besproken extra functies moet uiterlijk op 31/12/2023 zijn gebeurd.

Nog vragen?

Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.

 

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart