Brussel: mobiliteit heeft impact op inkomsten en op balans werk/privéleven

Je verplaatsen in Brussel: het is een dagelijkse uitdaging voor de Brusselse inwoners en voor de 320 000 pendelaars die er gaan werken. Allen hebben ze genoeg van de files, het ontoereikend openbaar vervoer, de gebrekkige infrastructuur en de ongezonde lucht.

Laten we niet bij de pakken blijven zitten, tijd voor actie.

In de bedrijven:

  • meewerken aan het ontwikkelen van een bedrijfsvervoersplan
  • onderhandelen voor carpooling, gebruik van alternatieve verplaatsingswijzen
  • onderhandelen voor goede cao’s telewerk
  • onderhandelen voor een derdebetalersregeling voor alle alternatieve modaliteiten

ACLVB Brussel onderneemt ook actie en onderhandelt met de Brusselse instanties voor een betere mobiliteit, voor een meer duurzame mobiliteit.

Afgevaardigden maken deel uit van oplossing

Waarom zouden de werknemersvertegenwoordigers zich moeten inlaten met mobiliteit? De impact van de mobiliteit beperkt zich niet tot de tijd die aan verplaatsingen wordt besteed, maar gaat ook over de inkomsten, de balans werk/privéleven, evenals de gezondheid en veiligheid van de werknemers, thema’s die belangrijk zijn voor de ACLVB. Het opstellen van een bedrijfsvervoersplan is een wettelijke verplichting in Brussel voor elke onderneming met meer dan 100 werknemers op eenzelfde site (ofwel één gebouw ofwel een reeks gebouwen die op maximum 500 meter wandelafstand van elkaar liggen).
 

Het voortouw nemen

Het bedrijfsvervoerplan verplicht werkgevers niet om de werknemersafgevaardigden te raadplegen over de inhoud ervan. Wat die laatsten er niet moet van weerhouden om het voortouw te nemen en de werkgever te ondervragen over zijn engagementen qua mobiliteit en aan te dringen op een overleg over de inhoud van het plan.

De afgevaardigden kunnen ook initiatieven voorstellen binnen de onderneming, zoals het organiseren van een enquête over de ervaringen en de behoeften van de werknemers, sensibilisering omtrent andere mobiliteit dan via individueel autogebruik, enz. Voor 30 juni 2020 moeten de bedrijven hun doelstellingen vastleggen inzake de modal shift (verandering van vervoerswijze) en rationalisering van de woon-werkverplaatsingen en dienstverplaatsingen. Ze zullen ook moeten uitvoering geven aan 8 verplichte maatregelen , onder meer het promoten van het openbaar vervoer, het inrichten van een overdekte en beveiligde fietsenstalling, of rekening houden met de ecoscore bij de aankoop of leasing van voertuigen.

De afgevaardigden weten dus wat gedaan!

ACLVB-afgevaardigde tijdens de coronacrisis

Tijdens de coronaperiode stonden onze ACLVB-afgevaardigden niet stil:

  • collega’s helpen met alle administratie
  • constructief overleg plegen met de werkgever, zelfs in moeilijke tijden
  • online zo goed mogelijk iedereen op de hoogte houden, uiteraard met steun vanuit de ACLVB

Steeds met het belang van iedere werknemer voorop!