Nieuwe stemming in het Europees Parlement over het "mobility package"

09/01/2019 - 11u

In de transportsector sleept het “mobility package” over de arbeidsvoorwaarden en de rusttijden van de chauffeurs nu al enkele jaren aan.

In de maand januari zal er in het Europees Parlement over een aantal gewijzigde teksten gestemd worden.

Op Europees niveau worden acties georganiseerd in België, Italië, Nederland, Polen en de Scandinavische landen om te protesteren tegen deze versie van de “Mobility Package”.

De leden van de European Transport Workers Federation, waaronder ook de ACLVB, willen dat deze regeling leidt tot een eerlijk loon en veilige arbeidsvoorwaarden voor alle chauffeurs.

Donderdag 10 januari passeert deze hervorming van de Europese sociale regels in de transportsector voor de commissie Transport van het Europees Parlement. De uiteindelijke tekst wordt voorgelegd ter stemming aan het Europees Parlement in de loop van de maand januari.
Een vorige versie werd onder druk van de vakbonden reeds weggestemd in het Europees Parlement in juli 2018.

Drie hoofdpunten in het plan dat nu op tafel ligt zijn :

  1. De maximum rijtijd die gaat naar 3 weken met 2 rustdagen voor de bestuurders van vrachtwagens en bussen. Momenteel zitten we op een maximum van 2 weken met 3 rustdagen.
  2. Aanpassing van de uurroosters, bijvoorbeeld zouden de buschauffeurs in een zelfde land 12 opeenvolgende dagen kunnen rijden. Tot op heden is dit enkel mogelijk bij internationale reizen.
  3. Het nemen van de wekelijkse rust in de cabine. Momenteel dient deze rust buiten de vrachtwagencabine te gebeuren.

Dit zal leiden tot nog meer sociale dumping in de transportsector die ondersteund zal worden door deze nieuwe regelgeving.

Daarnaast komt ook de verkeersveiligheid in het gedrang. Uit de statistieken van de Europese commissie blijkt dat bij 14 % van de sterfgevallen bij ongevallen met voetgangers en 16,5 % met fietsers, er een verantwoordelijkheid is van grote voertuigen in Europa. Deze maatregelen betekenen een gevaar voor alle weggebruikers. Meer dan 600 passagiers, professionele chauffeurs en automobilisten zijn gestorven na ongevallen met betrokkenheid van autobussen en vrachtwagens.

Deze aanpassing van de wetgeving zou in tegenspraak zijn met de objectieven horizon 2050 van de Commissie Juncker et hun “nul visie” ( nul uitstoot, nul file, nul ongevallen).
 

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart