PC 315 Handelsluchtvaart | Verklaring van de sociale partners in de burgerluchtvaart van de EU over onhandelbaar gedrag van passagiers

24/10/2022 - 16h

Vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers in de burgerluchtvaart hebben hun krachten gebundeld en zich ertoe verbonden om tegen september 2022 een veilige omgeving te creëren voor werknemers en passagiers in luchthavens en vliegtuigen.

Storende passagiers en hun negatief gedrag tegenover luchtvaartpersoneel is een wijdverspreid probleem, dat aanzienlijke gevolgen had voor de sector tijdens de COVID-19-pandemie en het zomerseizoen van 2022.

Door de gemeenschappelijke verklaring van de Europese sociale partners zijn er nu maatregelen genomen waarbij:

  • Passagiers eraan herinnerd worden dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en dat zij fit genoeg moeten zijn om te vliegen.
  • Er wordt samengewerkt tussen nationale autoriteiten en regelgevende instanties over deze kwesties.
  • Er wordt samengewerkt tussen plaatselijke politie en veiligheidsdiensten om snel op incidenten te kunnen reageren.
  • Informatie verstrekt wordt aan passagiers om hen te herinneren aan de gevolgen en de illegaliteit van verbale en fysieke aanvallen op luchtvaartpersoneel.
  • Ervoor gezorgd wordt dat de financiële gevolgen streng genoeg zijn om onhandelbaar gedrag te voorkomen;
  • Er In de ernstigste gevallen voorkomen wordt dat recidivisten misbruik maken door hen een verbod op luchthavens of luchtvaartmaatschappijen op te leggen;
  • Het personeel opgeleid wordt om storende passagiers onschadelijk te maken, de dienstverlening te herstellen en agressief gedrag te beheersen;
  • Ervoor gezorgd wordt dat het personeel de nodige steun krijgt om mentale en fysieke gezondheidsproblemen ten gevolge van incidenten met passagiers die de orde verstoren, aan te pakken.

Download het pamflet

  

 

 

Choisissez un secrétariat CGSLB près de chez vous :
Ou trouver votre secrétariat en utilisant la carte