Consumententips
Op deze pagina:
De ACLVB is een organisatie met meer dan 300.000 leden. Onze leden zijn naast studenten, werknemers of sociaal verzekerden ook allemaal consumenten. Wat niet iedereen die lid is van onze vakbond weet is dat wij ook de belangen van de consumenten behartigen. De ACLVB is actief lid in de Bijzondere Raadgevende Commissie Verbruik in de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en heeft hiermee de status van een officieel erkende consumentenorganisatie, naast organisaties zoals Test-Aankoop, de Gezinsbond en de mutualiteiten. In het kader van dit advies- en overlegorgaan tracht de ACLVB de belangen van de consumenten te verdedigen bij de ontwikkeling van nieuwe wetgeving. Daarnaast is de ACLVB ook lid van de Raad van Bestuur van de BV-OECO, de koepel van de Belgische consumentenorganisaties. De ACLVB beschermt dus actief jouw rechten als consument.
Het zijn echter turbulente tijden voor de consument. De inflatie piekt al enkele maanden op het hoogste niveau sinds de jaren tachtig, waardoor de koopkracht onder druk staat. Ondertussen verrichten we meer en meer aankopen online, maar daarbij duiken vaak problemen en zelfs oplichting op. We gaan ook meer en meer in interactie met de overheid via het internet, maar dat is niet voor iedereen evident. En wanneer er problemen opduiken, bijvoorbeeld een reis of vlucht die wordt geannuleerd, is het niet altijd duidelijk hoe we dat moeten oplossen. Verzekeringen kunnen helpen bij bepaalde problemen, maar we weten niet altijd welke nu effectief verplicht zijn en welke aangeraden zijn. We willen graag ook gebruik maken van de meest voordelige vormen van dienstverlening, maar het is niet voor iedereen eenvoudig om die te vergelijken.
In dat opzicht vonden wij het belangrijk om naar buiten te komen met een reeks van tips waarmee onze leden zichzelf beter kunnen beschermen en informeren als consument. Concreet hebben we hier 20 tips waarvan wij van oordeel dat deze jou als consument kunnen helpen. Niet elke tip zal voor jou van toepassing zijn, maar misschien kan je er ook wel een vriend of familielid mee helpen.
Wij nodigen je dan ook uit om met aandacht de onderstaande 20 tips te lezen. Ze kunnen jou het leven als consument aangenamer, veiliger en goedkoper maken. Veel leesplezier!
Deze nota werd in belangrijke mate gebaseerd op een mix van diverse bronnen: be.brussels, BIPT, BruSim, Consumentenombudsdienst, CREG, CWaPE, ECC België, Febelfin, FOD Economie, FOD Mobiliteit, Gegevensbeschermingsautoriteit, My Career, My MinFin, My Pension, verzekeringen.be, Vlaamse overheid, Vlago vzw, VREG, Wallonie, Wikifin.