We hebben een protocolakkoord bereikt in het paritair comité 121 (Schoonmaak). In dit protocolakkoord worden de verbeteringen van je loon- en arbeidsvoorwaarden voor de komende jaren vastgesteld.
Je kunt het volledige protocolakkoord bekijken op onderstaande link onder "Download".
De belangrijkste punten van het Protocolakkoord 2023-2024 :
- Koopkrachtpremie van 250 euro, indien voltijds gewerkt gedurende het ganse jaar 2022 en in dienst op 30/06/2023;
- Pro rata in functie van effectieve (en gelijkgestelde-) prestaties, naar boven af te ronden per schijf van 10 euro
- Forfaitaire vergoeding bij gebruik smartphone voor het werk: 7 euro per maand;
- Verbetering van de collectieve arbeidsovereenkomst verplaatsingen vanaf 01/01/2024 :
- Verhoging tussenkomst in woon-werkverkeer eigen vervoermiddel : 95% van de resp. prijs (op basis van afstand) voor een treinabonnement, 2e klasse
- Verhoging mobiliteitsvergoeding naar 0,1579 € / km
- Verhoging fietsvergoeding naar 27 cent/ km
- Verhoging kledijvergoeding : vanaf 01/01/2024 : 2,3293 € per week met een max van € 9.32 per maand
- Sociaal fonds:
- Veralgemening vergoeding bij kinderopvang: 2 €/dag, max. 150 dagen/jaar per kind tot 12 jaar (vanaf 1/1/2024)
- Gelijkstelling moederschapsverlof voor eindejaarspremie tot 19 weken (114 dagen) voor de berekening van de EP 2024 (refertejaar 2023-2024)
- Verlenging van de toeslag op werkloosheidsuitkeringen voor oudere werklozen
- Aangepaste en duidelijkere regeling voor aanpak van stress, o.a. bij werfovername
- Verbetering collectieve arbeidsovereenkomst werfovername voor kleine werven
- Verlenging van de SWT-stelsels :
- 60 jaar en 33 jaar beroepsverleden en > 20 jaar nacht
- 60 jaar met 35 jaar beroepsverleden, zwaar werk
- 58 jaar en 35 jaar beroepsverleden, medische redenen
- 60 jaar en 40 jaar beroepsverleden
- Collectieve arbeidsovereenkomst voor vrijstelling beschikbaarheid cfr. collectieve arbeidsovereenkomsten Nationale Arbeidsraad 153 en 155
- Landingsbanen vanaf 55 jaar
Nog vragen?
Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.