Open brief aan Comeos : Winkels altijd open op zondag en elke dag open tot 21 uur

07/02/2019 - 09u

N‐VA‐Kamerleden Valerie Van Peel en Werner Janssen dienen een wetsvoorstel in waardoor winkels alle dagen van 5 tot 21 uur open mogen zijn. En ook de verplichte wekelijkse rustdag schaffen ze meteen mee af. Dat lazen we in ‘De Zondag’ nota bene. In 2015 had Open VLD al een gelijkaardig voorstel uitgewerkt.

Terwijl UNIZO en het Neutraal Syndicaat voor de Zelfstandigen tegen zijn, steunt Comeos dat voorstel. Zo lezen we overal in de media. “Wij zijn vragende partij voor latere openingsuren.” … “Het is niet meer van deze tijd om dat te omkaderen in een strikt kader”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. Dezelfde argumenten hanteert hij om de afschaffing van de verplichte sluitingsdag te argumenteren en hij voegt er ook nog aan toe: “We staan open voor meer flexibiliteit”. Intussen distantiëren heel wat handelaars zich van het standpunt van Comeos… Ergens klopt er iets niet!

Aan de N‐VA‐Kamerleden zeggen wij het volgende:

Het gros van de werknemers in de winkelbedrijven heeft geen tijd om uwvoorstel te lezen.
Ze zijn aan het werk, in Antwerpen, Brussel of Oostende, op de koopzondag. Inmiddels is dat een realiteit geworden in bijna alle steden (zelfs tot in de grotere gemeenten toe) want die zijn ‘toeristische zone’ geworden en mogen bijna elke
zondag openen. Of ze hebben vrijdag al tot 21 uur gewerkt omdat hun shoppingcenter of hun baanwinkel al open is tot zo laat. Of ze moeten maandagmorgen om 5 uur beginnen om de winkel klaar te zetten of de vrachtwagen uit te laden…
Ook winkelpersoneel en hun verantwoordelijken hebben naast hun job nog een leven hoor, of beter gezegd: zij zouden graag nog een leven hebben naast hun job.

Het is méér dan duidelijk dat jullie totaal geen voeling hebben met de sector en met het werk dat er te verzetten is, niet alleen tijdens de openingstijden maar ook vóór en na sluitingstijd.

Aan de CEO van Comeos zeggen wij:

HOE DURF JE?

Je gijzelt je werknemers nu al met deeltijdse contracten van 20, 24 of 26 u. in de week!
Je stelt ze tewerk in een variabel uurrooster met gemiddelde arbeidsduur, zodat geen week dezelfde is.
Je roostert je medewerkers iedere week op andere momenten in tussen 5 à 6 uur ’s morgens en 20 à 21 uur ’s avonds. De enige toegeving die je hierbij doet aan je medewerkers is dat ze hun uurrooster 2 à 3 weken vooraf kennen. En dan nog worden de uurroosters constant aangepast… En toch sta je nog altijd ‘open voor meer flexibiliteit’?

Om over de verloning nog maar te zwijgen.

Om over de opeenstapeling van contracten van bepaalde duur voor nieuwe
werknemers nog maar te zwijgen.

Beseft (de CEO van) Comeos nog wel wat hij vertelt? Weet men bij de werkgeversfederatie nog wel hoe het er op de winkelvloer écht aan toe gaat? Hebben ze zich eens afgevraagd hoe rendabel die openingsuren zullen zijn, om over het welzijn van de werknemers nog te zwijgen? Hebben ze dat wel doorgepraat met de bedrijven van de sector?

We zullen elkaar spreken na 13 februari.

Maar laten we wel wezen: voor de werknemers is het NEEN!

Jullie personeel is dit méér dan beu.

Nog vragen ?

Nog vragen?

Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.

Like onze Facebook-pagina en volg het laatste nieuws over de Handel via https://www.facebook.com/aclvbhandel/notifications/.

Dwonload

Download de openbrief

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart