PC 140.04 & 315 | De ontwikkeling van de luchthaven van Luik, een belangrijk economisch instrument in Wallonië

31/10/2022 - 09u

Op een moment dat Alibaba haar activiteiten op de luchthaven van Luik wil uitbreiden en 3.000 banen wil creëren, bedreigen nieuwe beperkingen zijn ontwikkeling aanzienlijk. Deze belangrijke speler in de Waalse economie mag niet worden beperkt, met het risico dat duizenden waardevolle banen verloren gaan.

In 2018 kondigde de Chinese e-commercegigant Alibaba zijn komst naar de luchthaven van Luik aan. Het project om de magazijnen in de loop der jaren te ontwikkelen zou tot 3.000 directe en indirecte banen moeten opleveren. Een godsgeschenk voor de regio in deze tijden.

Tegelijkertijd is er een anti-Alibaba beweging ontstaan om zowel de locatie van de nieuwe magazijnen als de koolstofvoetafdruk van de luchthaven en aanverwante activiteiten, waaronder wegvervoer, aan de kaak te stellen. De activisten in deze beweging verwerpen nu niet alleen Alibaba, maar elk ander uitbreidingsproject op de luchthaven. Deze kritiek is zeker relevant, maar moet in het juiste perspectief worden geplaatst.

 

Exploitatievergunning

We staan op een belangrijk keerpunt voor de toekomst van de luchthaven van Luik, aangezien de exploitatievergunning in januari 2023 afloopt. Om de komende 20 jaar te kunnen blijven functioneren, zal de luchthaven moeten voldoen aan nieuwe regels in een nieuwe, in eerste instantie goedgekeurde vergunning.

De nieuwe vergunning beperkt het nachtelijk verkeer en het lawaai, die essentieel zijn voor de werking van de luchthaven. Het aantal toegestane starts en landingen wordt licht verhoogd, maar niet voldoende om de ontwikkelingsambities van de luchthaven te verwezenlijken. Al deze normen gaan verder dan de Europese norm. De directie van de luchthaven heeft daarom beroep aangetekend om de voorwaarden van de nieuwe vergunning te wijzigen.

 

 

Ondersteuning van de ontwikkeling

Het op deze wijze beperken van een dergelijke economische speler zou niet alleen het scheppen van nieuwe banen kunnen verhinderen, maar ook kunnen leiden tot de uiteindelijke ondergang van de luchthaven, die alle concurrentievermogen ten opzichte van zijn nabije buren zou hebben verloren. Als vakbond steunt de ACLVB dus het beroep van Liège Airport.

"Dit soort banen heeft Wallonië als brood nodig,” zegt Christian Lochet, Waals CGSLB-regionaal secretaris. Hij specificeert ook dat banen zoals Alibaba-aanbiedingen, waarvan de meeste geen minimumdiploma vereisen, "in lijn zijn met de dramatische afstand van werk van veel van onze werkzoekenden.”

 

Kwaliteit van het werk

We begrijpen de angst die geuit kan worden over de kwaliteit van de banen die Alibaba biedt. Het is precies de rol van een vakbond om ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden overeenkomen met het niveau van onze eisen. We zullen deze strijd aangaan, zoals we altijd hebben gedaan, op dezelfde manier als voor alle sectoren.

Zoals blijkt uit onze inzet voor de Klimaatcoalitie, betwisten we ook niet de noodzaak om hervormingen door te voeren ten gunste van het milieu, maar de groene transitie kan niet worden gemaakt in weerwil van duizenden banen.

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart