PC 140.03 - Wegvervoer en logistiek (arbeiders) : TRAN (Europees Parlement en Raad) bereiken akkoord over Mobility Package

24/01/2020 - 07u

Mobility Package

Na ruim tweeënhalf jaar onderhandelen hebben de Raad (de lidstaten van de EU) en het Europese Parlement een akkoord bereikt over het Mobility Package.

Doelstelling

De hervorming van de Europese transportsector had tot doel om de werkomstandigheden van onze chauffeurs te verbeteren. Ook oneerlijke concurrentie en sociale dumping aanpakken behoorden tot de doelstelling van de hervorming.

3 thema’s nog ter discussie

Het pact is goedgekeurd. Er staan evenwel nog 3 thema’s ter discussie :

  • Detachering

  • Rij- en rusttijden

  • Toegang tot de markt (cabotage)

Wat zijn de positieve punten in dit akkoord?

Thema rij- en rusttijden Internationale chauffeurs en wekelijkse rust

Hoe is het nu geregeld?

Verbod op normale wekelijkse rust in de cabine. Verkorte rust mag wel. Er mag hooguit eens in de 2 weken een verkorte wekelijkse rust (korter dan 45 uur, minimaal 24 uur) worden genoten.

Hoe wordt het?

Verbod normale rust in de cabine blijft. Chauffeur moet eens in de 4 weken in de gelegenheid worden gesteld rust thuis te genieten. Chauffeur mag in het buitenland twee verkorte rusten achter elkaar genieten. De bekortingen moeten binnen 3 weken worden gecompenseerd door deze toe te voegen (vooraf) aan een normale wekelijkse rust.

(Smart) tachograaf

Hoe is het nu geregeld?

De smart tacho wordt alleen gebruikt voor handhaving rij- en rusttijden en is dit jaar verplicht geworden voor nieuwe voertuigen. Deze heeft extra functies als GNNS (legt positie voertuig vast bij begin- en einde werkdag en elke 3 uur rijtijd) en DSRC (maakt het mogelijk op korte afstand bepaalde gegevens uit de tacho te lezen voor handhavers).

Hoe wordt het?

Smart tacho moet ook worden ingezet als handhavingstool voor detachering en cabotage. Daarom moet het ook grensovergangen gaan registreren en de positie van het voertuig wanneer er geladen en/of gelost wordt. De SM2 wordt naar verwachting ingevoerd in het voorjaar van 2023. Er komt een retrofitverplichting vanaf 2024 voor het internationaal vervoer. Vanaf 2025 wordt dit ook verplicht voor voertuigen die beschikken over de huidige smart tacho.

Cabotage

Hoe is het nu geregeld?

Maximaal drie ritten in maximaal 7 dagen.

Hoe wordt het?

Huidige regime van drie ritten in 7 dagen blijft behouden, maar er wordt een cooling off periode van 4 dagen aan toegevoegd.

Overtreding van cabotageregels, detachering en Rome I  kan leiden tot het verlies van de “community licence”.

Als je als chauffeur voor een interimkantoor werkt of voor een onderneming (detachering) die actief is in verschillende landen, zullen de regels voor iedereen hetzelfde zijn.

Hoe gaat het nu verder?

  • Januari-februari 2020 : het akkoord van 12 december wordt in een juridische tekst gegoten.

  • Eind februari-begin maart 2020 : juridische tekst wordt aanvaard door de Raad.

  • April of mei 2020 : juridische tekst wordt voorgelegd aan TRAN (opmerkingen zijn mogelijk).

  • Mei of juni 2020 : juridische tekst wordt voorgelegd aan het Europees Parlement (opmerkingen zijn mogelijk).

Wij ondersteunen het advies van ETF (European Transport Workers' Federation). Wij menen dat het akkoord noodzakelijk was om de situatie van de sector te herstellen. Het Mobility Package geeft antwoorden op heel wat problemen waarmee de transportsector wordt geconfronteerd vandaag de dag.

Naar uitvoering toe van het akkoord, moeten er nog aantal zaken uitgeklaard worden. Meer bepaald :

  • De afwijkingen van de rij- en rusttijden (de referteperiode van 3 weken, de afwijking tijdens feestdagen,…).

  • Vergunning tot uitvoeren van een activiteit.

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart