Het PC 140.01 is het Paritair Comité voor de autobussen en autocars. Het PC bepaalt de loon- & arbeidsvoorwaarden voor de arbeiders die tewerk gesteld zijn in de ondernemingen die onder de bevoegdheid vallen van dit autonoom paritair subcomité.
De sector is de laatste jaren enorm in opkomst.
Hij staat echter voor veel uitdagingen, zoals de toenemende vergrijzing van de beroepsbevolking en toenemende arbeidsmobiliteit. Daarnaast investeert de sector fors in permanente vorming zodat de bestuurders altijd over de hoogste vakbekwaamheid beschikken.
Tegenwoordig hebben buschauffeurs niet alleen technische kennis nodig, maar moeten zij ook goede contacten met de klanten die ze vervoeren aanknopen.
De autobus- en autocarsector telt drie sub-sectoren. Deze hebben cao's maar ook specifieke stelsels:
1. Chauffeurs van reguliere diensten uitbesteed namens de O.T.W - TEC en de V.V.M - De Lijn of openbare autobusdiensten.
Pas op dat u de bevoegdheid van dit PC niet verwart met die van de paritaire subcommissie stedelijk en regionaal vervoer (De Lijn, STIB / MIVB en TEC).
Deze categorie betreft het vervoer van personen in opdracht van de Vlaamse Vervoersmaatschappij (VVM), de Vervoersmaatschappij in Wallonië (OTW) en het Openbaar Vervoer (TEC).
Er moet aan de volgende criteria worden voldaan.
Een bepaalde verbinding en frequentie;
Passagiers worden opgehaald en ontscheept bij vooraf bepaalde haltes;
Ze zijn voor iedereen toegankelijk, ook als je de reis van tevoren moet boeken;
De capaciteit van het voertuig en het type tractie van de gebruikte voertuigen spelen geen rol.
2. Gespecialiseerde transportchauffeurs voor regulier vervoer
Deze categorie betreft het openbaar vervoer van bepaalde categorieën personen met uitsluiting van andere reizigers, ongeacht de organisator van dit vervoer.
Er moet echter plaats zijn voor meer dan negen personen, inclusief de bestuurder.
Voorbeeld: schoolvervoer
3) Autocarbestuurder voor occasionele diensten
Deze categorie betreft het vervoer van vooraf op initiatief van een opdrachtgever of de vervoerder zelf gevormde groepen reizigers.
We vinden hierbij ook de reguliere internationale langeafstandsdiensten.