banner-29-maart_0.jpg

ACLVB maakt IPA-standpunten duidelijk met eigen pamflet

18/03/2021 - 15u

We nemen onze verantwoordelijkheid!

De onderhandelingen voor het interprofessioneel akkoord 2021-2022 geraken moeizaam of zelfs niet vooruit. De maximale loonsverhoging van amper 0,4% die men ons in het kader van het IPA wil toekennen, is een kaakslag voor de werknemers in de sectoren waar grote winsten gemaakt werden.

Toch roept de ACLVB niet op tot een algemene staking op 29 maart.

Gezien de coronacrisis zijn er tal van bedrijven en sectoren die amper het hoofd boven water kunnen houden. Het zou dan ook een fout signaal zijn om op te roepen het werk neer te leggen in die bedrijven. Wij gaan immers voor het jobbehoud en de werkzekerheid.

Bovendien is het in dit stadium van IPA-realisatie nog te vroeg om zomaar overal het stakingswapen boven te halen. De gesprekken tussen vakbonden en werkgeversorganisaties komen niet op gang, maar de ACLVB heeft het overleg nog niet losgelaten!

De ACLVB vaart haar eigen koers

De Liberale Vakbond geeft momenteel de voorkeur aan alternatieve acties die de bevolking sensibiliseren en de druk op de werkgevers en de regering aanhouden. Daarmee varen we onze eigen koers rond het inzetten van syndicale actiemiddelen en blijven we trouw aan ons DNA: eerst alle kansen geven aan het overleg!

Lees hieronder het eigen pamflet van de ACLVB. Binnenkort is dit pamflet ook op papier beschikbaar om te verspreiden op de werkvloer. Daarnaast sensibiliseren we ook via de Loonkrant (zie hieronder), die we in gemeenschappelijk vakbondsfront samenstelden.

De vakbonden verspreidden maar liefst 1 miljoen loonkranten om werknemers te informeren over hun rechten.

Download De Loonkrant en het infopamflet met onze eigen standpunten

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart