Het eenzijdig negatief beeld van vakbonden in de media komt niet overeen met de positieve perceptie van de publieke opinie. Het algemeen imago van vakbonden is positiever dan soms wordt verondersteld, zo blijkt uit recent onderzoek van de KU Leuven.
Dit is zeer opmerkelijk. Vakbonden worden in de media al geruime tijd onder vuur genomen. Blijkt nu dat het eenzijdig beeld dat opgehangen wordt geenszins overeenkomt met de waardering van kiezers. In de realiteit gaat het om een positieve perceptie van vakbonden door de publieke opinie.
Drie op vier Vlaamse kiezers en vier op vijf Franstalige kiezers zien de vakbonden als noodzakelijk om de sociale rechten te beschermen. De mate waarin burgers vertrouwen hebben in vakbonden is zelfs het dubbele van de vertrouwensscore in politici.
Betekenen die positieve resultaten dat vakbonden vergenoegd op hun lauweren kunnen rusten? Allerminst. "De wereld verandert, de vakbond ook", weet de Liberale Vakbond. De aanpak van gisteren is al lang niet meer die van vandaag.
Daarbij gelooft bij uitstek de Liberale Vakbond in het potentieel van de basis. Geen dogma's die opgedrongen worden, geen heilige huisjes bij de ACLVB. Vrijheid dus, maar evenzeer verantwoordelijkheid. Precies daarom kiezen meer en meer mensen voor de Liberale Vakbond: "Voor bluf of verbale krachtpatserij moet je bij ons niet zijn. In die zin is ACLVB een uitgesproken nuchtere, verantwoordelijke vakbond".