De zuivere ‘cash voor cars’-regeling die de regering Michel een goed jaar geleden in het leven riep, druiste regelrecht in tegen het unaniem advies van de sociale partners rond een duurzaam mobiliteitsbudget. Uit cijfers van HR-dienstverlener Acerta bleek nog dat deze regeling één grote flop is.
Slechts 0,065 procent van de bedrijfswagens werden ingeleverd in ruil voor een vergoeding. ‘Cash for cars’ heeft niets duurzaam. Het risico bestaat zelfs dat wagens ingeleverd worden voor een minder prestigieuze, maar even vervuilende privéwagen, en dat duurzame transportmodi zoals een CO2-zuinigere wagen, fiets of openbaar vervoer totaal buiten scope vallen. Het kon dus nog erger.
Vanavond werd het wetsontwerp mobiliteitsbudget, naar een idee van de sociale partners, ter stemming voorgelegd tijdens een plenaire zitting van de kamer en aangenomen.
Mario Coppens, Nationaal Voorzitter ACLVB: “De regering drukte willens nillens hun ‘cash for cars-regeling door en heeft hiermee kostbare tijd verloren voor het klimaat en de betrokken werknemers. Dit bewijst alleen maar dat het, onder deze regering, vaak ingeroepen primaat van de politiek reële risico’s inhoudt. Laat de thema’s van de sociale partners aan de sociale partners over!”